علائم اولیه ی دیابت بزرگسالان در کودکان از سن 8 سالگی قابل مشاهده است

18سپتامبر 2019 - طبق یک مطالعه ی ژنتیکی جدید که در نشست سالانه ی انجمن اروپایی مطالعات دیابت(EASD) در بارسلونا، اسپانیا (16-20 سپتامبر) ارائه شد، علائم اولیه ی دیابت نوع 2  بزرگسالی در کودکان جوان از سن 8 سالگی دیده می شود، درست چند دهه قبل از آنکه این بیماری تشخیص داده شود.

محققان با تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی شناخته شده برای افزایش شانس ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) در بزرگسالی و همچنین ویژگی های متابولیسمی در اوایل زندگی، دریافتند که استعداد بیشتر برای ابتلا به دیابت در بزرگسالی، بر سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL یا کلسترول خوب)، اسیدهای آمینه ضروری و یک ویژگی التهابی مزمن که در خون اندازه گیری می شود، در کودکی تاثیر می گذارد. انواع خاصی از لیپیدهای HDL از اولین ویژگیهای نشان دهنده ی استعداد ابتلا بهT2D هستند.

محققان می گویند که این ویژگی های متابولیکی می تواند برای جلوگیری از ابتلای جوانان بهT2D در آینده مورد هدف قرار گیرند.

دکترJoshua Bell  ، یکی از رهبران این تحقیق از واحد اپیدمیولوژی یکپارچه MRC در دانشگاه بریستول در انگلستان می گوید: این بسیار قابل توجه است که ما می توانیم علائم دیابت بزرگسالان را در خون افراد از سنین کودکی یعنی حدود 50 سال قبل از تشخیص معمول این بیماری مشاهده کنیم. این مطالعه، یک مطالعه بالینی نیست؛ تقریباً همه شرکت کنندگان عاری از دیابت بودند و بیشتر آنها در مراحل بعدی زندگی به این بیماری مبتلا نخواهند شد. این در مورد استعداد ابتلا به این بیماری است و اینکه چگونه ژنتیک می تواند در مورد چگونگی پیشرفت بیماری به ما اطلاعات دهد.

در این مطالعه بیش از 4000 شرکت کننده از مطالعه ی کودکان دهه 90 رصد شدند، یک گروه کوهورت که در اوایل دهه 1990 در بریستول متولد شده بودند. محققان، ژنتیک را با رویکردی به نام "متابولومیکس" ترکیب کردند، که شامل اندازه گیری تعداد زیادی از مولکول های کوچک در یک نمونه ی خون برای شناسایی الگوهای منحصر به فرد برای دیابت نوع 2 است.

در این مطالعه اثرات نمره ی خطر ژنتیکی (از جمله 162 عنصر ژنتیکی) برای دیابت نوع 2 بزرگسالان، بر روی بیش از 200 ویژگی متابولیکی بررسی شد. این ویژگی های متابولیکی 4 بار در همان شرکت کنندگان اندازه گیری شد: یک بار در دوران کودکی (هنگام 8 سالگی) ، دو بار در نوجوانی (هنگام 16 و 18 سالگی) و یک بار در جوانی (25 سالگی).

این مطالعه در بین افراد جوان سالم که عموماً عاری از دیابت نوع 2 و سایر بیماریهای مزمن بودند، انجام شد تا قابلیت رویت اثرات ابتلا به دیابت در ابتدای زندگی بررسی شود. نتایج این بررسی نشان داد که به طور خاص، کلسترول HDL در 8 سالگی کاهش یافته است، قبل از این که سایر انواع کلسترول از جملهLDL (کلسترول بد) افزایش یابد، و استیل های گلیکوپروتئین التهابی(GlycA) و اسیدهای آمینه در سن 16 و 18 سالگی افزایش یافته است. این اختلافات با گذشت زمان(افزایش سن) بیشتر می شود.

اگر می خواهیم از ابتلا به دیابت جلوگیری کنیم، باید بدانیم که چگونه این بیماری شروع می شود. ژنتیک می تواند در این زمینه به ما کمک کند، اما هدف ما در اینجا این است که یاد بگیریم که چگونه دیابت ایجاد می شود، نه پیش بینی اینکه چه کسی به آن مبتلا می شود و چه کسی مبتلا نمی شود. روش های دیگر ممکن است در پیش بینی به کمک کنند، اما لزوماً به ما نخواهد گفت كه كجا باید مداخلات را آغاز كنیم. دانستن ویژگی های اولیه ی دیابت نوع 2 می تواند به ما کمک کند تا خیلی زودتر مداخله را آغاز کنیم و پیشرفت به سوی دیابت کامل و عوارض آن را متوقف نماییم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-early-adult-diabetes-visible-children.html